DOE MEE
Terug naar overzicht

Nieuws

Menukaartonderzoek Scheveningse strand

22 november 2021

Het Scheveningse visplateau bevat nauwelijks Scheveningse vis

Gerechten met vis “uit Scheveningen” of “uit de Noordzee” bestaan in de meeste gevallen uit geïmporteerde vis. Dit blijkt uit het jaarlijkse menukaartonderzoek van Stichting Noordzeevis uit Scheveningen waarin wordt onderzocht hoe sterk Noordzeevis vertegenwoordigd is op de Scheveningse menukaart.

Meer strandpaviljoens serveren Noordzeevis 
Voor het jaarlijkse menukaartenonderzoek van de stichting Noordzeevis uit Scheveningen zijn alle menukaarten van de Scheveningse strandpaviljoens verzameld. Vervolgens zijn de vishoofdgerechten geanalyseerd. In 2021 serveren er meer strandpaviljoens Noordzeevis dan in de voorgaande jaren. 73% van de onderzochte strandpaviljoens serveert dit jaar Noordzeevis, wat vorig jaar nog op 66% lag.

Scheveningse gerechten 
Dit jaar is er in het menukaartonderzoek extra gelet op de gerechten die volgens de naam Schevenings of uit de Noordzee zijn. Het is namelijk opvallend dat veel Scheveningse gerechten vis bevatten die helemaal niet uit de buurt van Scheveningen komt. Slechts een op de acht van deze Scheveningse gerechten bestaat volledig uit Noordzeevis. De andere gerechten bestaan grotendeels of zelfs volledig uit geïmporteerde vis zoals zalm en tonijn. De stichting Noordzeevis uit Scheveningen blijft graag het gesprek aangaan met strandpaviljoens om de gerechten weer echt Schevenings te maken. 

Vis van de dag 
Opvallend dit jaar is dat er bij veel minder strandpaviljoens vis van de dag te verkrijgen is dan in voorgaande jaren. Slechts 30% van de strandpaviljoens biedt dit aan, terwijl dit in 2020 nog 51% was. De vis van de dag is vaak een Noordzeevis. Zo bestond dit jaar 79% van de vis van de dag gerechten uit Noordzeevis. Dat er minder vis van de dag wordt aangeboden heeft alles te maken met de onzekerheden in de coronaperiode. Aangezien het voor de ondernemers onzeker was hoeveel klanten zij konden verwachten, kozen veel ondernemers ervoor alleen een vaste, en soms kleinere, kaart aan te bieden. Bestuurslid Suzanne van der Pijll: “Wij verwachten komend jaar meer bezoekers op het strand, en gaan dan ook graag in gesprek met de ondernemers om ze te helpen bij het terugbrengen van de vis van de dag te kiezen voor een Noordzeevis”.

Kabeljauw komt het meest voor op de menukaart 
De helft van de vishoofdgerechten bestaat dit jaar uit Noordzeevis, dit is vergelijkbaar met voorgaande jaren. Op de totale kaart van de Scheveningse strandpaviljoens is voor het tweede jaar op rij een Noorzeevis de meest voorkomende vis. Op de menukaarten komt kabeljauw uit eigen zee namelijk het meeste voor. Deze wordt voornamelijk aangeboden als fish and chips. Sliptong wordt in 2021 minder geserveerd dan het voorgaande jaar en zakt daarmee onder de zalm. De drie meest voorkomende vissoorten dit jaar zijn de kabeljauw, zalm en sliptong. Suzanne van der Pijll: “Al jaren komen kabeljauw en sliptong veel meer voor op de menukaarten dan andere Noordzeevissen. Stichting Noordzeevis uit Scheveningen werkt er daarom aan om ook andere Noordzeevissen bekend te maken bij consumenten en ondernemers”.

Consument vraagt om zalm en tonijn 
De meest genoemde reden van de strandexploitanten om niet voor Noordzeevis te kiezen blijft de populariteit van andere vissoorten, met name zalm en tonijn. Ook in de strandpaviljoens waarin wordt geprobeerd zoveel mogelijk Noordzeevis aan te bieden, wordt vaak alsnog zalm en tonijn aangeboden om te voldoen aan de wens van de klant. De mening en vraag van de consument zal dus moeten veranderen om Noordzeevis letterlijk en figuurlijk op de kaart te kunnen zetten. Om deze reden doet Wageningen University and Research, in opdracht van stichting Noordzeevis uit Scheveningen, een onderzoek naar consumentengedrag omtrent (Noordzee)vis. De uitkomsten van dit driejarige onderzoek zullen worden gebruikt om de consument te helpen vaker te kiezen voor Noordzeevis.